Pàgines

dijous, 12 de desembre del 2013

Conceptualització del treball amb ordinador. Les quatre metàfores

A classe de GTIC, hem treballat la conceptualització del treball amb ordinador segons Charles Crook, professor de TIC i Educació de la Universitat de Nottingham. També és Director de l'Institut d'Investigació de Ciències d'Aprenentatge a Nottingham i va ser professor de Psicologia a la Universitat de Durham i  lector en Psicologia a la Universitat de Loughborough.



Les metàfores expliquen com la tecnologia ens pot ensenyar o com ens pot ajudar a aprendre en funció del paper que juga l'ordinador. Aquestes metàfores són:


La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
Aquesta metàfora es refereix al model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.

Per tant, l'ordinador explica com es fa una cosa, ens fa fer pràctiques i les corregeix. Aleshores, depèn del programa, et deixa avançar o no. També, en alguns casos ens aporta teoria.
Aquest mètode no és massa útil, ja que l'infant pot anar provant i no aprendre res. Però, a la vegada aporta so i vídeo.

Un exemple d'aquest tipus de metàfora seria Entrena't per llegir o bé les activitats de JClic.


La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquest mètode és l'alumne qui controla la màquina i no a l'inrevés, és a dir, l'alumne és "qui ensenya", donant instruccions a l'ordinador per indicar-li les tasques que ha de fer.
Per practicar aquest mètode, hem utilitzat el Scratch  i hem creat formes geomètriques amb les quals a la llarga crearíem una casa, carreteres, etc. També, un altre programa d'aquesta metàfora és el Logo.





La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

Aquesta permet un aprenentatge per descoberta on l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous.

Hem practicat amb el Crayon Physics, el qual és un simulador de la gravetat. També, hem utilitzat la pàgina web xinxeta com a joc de simulador. 
Aquest simulador el podem utilitzar per explicar als infants algun concepte que treballarem després, com ara el de la planta. 
Amb el simulador fem experiments que després també podrem fer a la vida real. Per exemple, cuidar una planta a la vida real tindrem la responsabilitat i en el simulador no però la planta si mor, morirà de forma virtual.



Tot seguit us deixo un vídeo, el qual parla del Crayon Physics:




La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Trobem diversos punts de vista. Per una banda, l'ordinador es consideraria una eina, com ara ho podrien ser els mapes conceptuals.
Per altra banda, l'ordinador és una comoditat, ja que deixes de fer coses i les substitueixes per l'ordinador.

Segons Jordi Vivancos, l'ordinador és més que una eina, que va més enllà per exemple un llibre amb paper no té cercador. En canvi, els virtuals sí. A més a més, el botó "deshacer" també ha estat més que una eina.

Extret de: http://www.victorinox.com

Informació extreta de: (http://gestioinformacioeducacio.blogspot.com.es/)


10 coses que podem fer gràcies a l'ordinador són:

- Copiar i enganxar.
- Ha millorat el procés d'escriptura.
- Cercar informació.
- Xats escrits, ja que ens podem comunicar amb diverses persones a l'hora.
Webcams com ara l'Skype.
Geolocalització, per saber on està una persona.
- Compartir imatges.
- Mirar pel·lícules.
- Mirar la televisió o programes de dies anteriors.
- Jugar a joc amb altres persones del món.



Aquesta classe l'he trobat molt útil, ja que desconeixia aquest agrupament de metàfores segons el paper que realitza l'ordinador. Així doncs, m'ha servit per aprendre més continguts i a la vegada veure que l'ordinador segons els tipus de programes o jocs pot realitzar un paper o un altre. Aquesta és una idea que mai m'havia parat a pensar. 

Finalment, us adjunto una taula que he realitzat, la qual he penjat al Scribd, amb un exemple de cada metàfora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada