Pàgines

divendres, 4 d’octubre del 2013

La competència comunicativa

Bona tarda a tothom!

A la classe de COED també hem treballat altres temes com ara la competència comunicativa. Davant d'aquest n'hem extret uns trets importants. Així doncs, aquí us deixo uns apunts sobre aquest tema.


La competència comunicativa és allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significants. 
Eficaç vol dir aconseguir el teu objectiu a través de qualsevol recurs.

Components de la competència comunicativa

Trobem quatre tipus de coneixements i habilitats:

  • Competència lingüística/gramatical

  • Competència sociolingüística

  • Competència discursiva

  • Competència estratègica

Competència lingüística/gramatical
És el domini del codi lingüístic.

En molts llocs d'aprenentatge s'han basat simplement amb aquesta competència però en realitat totes són importants.
 S'ocupa de:

  • Nivell fonològic (fonema i so)

  • Nivell morfològic (forma de les paraules)

  • Nivell sintàctic 

  • Nivell lèxic i semàntic (derivats, significat de paraules...)

Competència sociolingüística
Fa referencia a les regles socioculturals d'ús.
 S'ocupa de:

  • Situació dels participants (les situacions on estiguis)

  • Propòsit de la interacció (quin és l'objectiu que vull aconseguir)

  • Normes i convencions de la interacció

Competència discursiva
Fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.

Coherent és que les idees no es contradiguin, que tinguin sentit.
Cohesió és que les idees entre si estiguin ben relacionades amb connectors i altres elements de connexió.

S'ocupa de:

  • Cohesió de la forma

  • Coherència en el significat

Competència estratègica
Fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:

  1. Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.

  2. Afavorir l'efectivitat de la comunicació, és a dir, ser eficaç.
L’estratègia és aquell valor afegit que fa que la persona que t'escolta se’n recordi de tu.
 Molt sovint el recurs més utilitzat és el més incorrecte com ara "eh?, doncs...". 
Així doncs, un dels punts més forts és ser estratègic.


Considero, que tots els temes que tractem a les classes de COED, sobre la comunicació són molt importants. Pel que fa a la competència comunicativa, crec que s'han de tenir molt en compte els quatre subapartats, ja que gràcies aquests tindrem un bon domini de la llengua, ja sigui pel fa a la situació en la qual ens trobem, a l'útilització de formes gramaticals correctes, el nivell sintàctic, allò que fa que se'n recordin de nosaltres, entre altres.
Per tant, parlar o comunicar-se no només és una acció que pot fer qualsevol, sinó que a més a més, per fer-ho bé requereix un aprenentatge.

Tot seguit, us deixo amb un esquema que he trobat, en castellà, on ens diu clarament quines són les competències comunicatives i la seva principal funció.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada